„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa Inwestująca w obszary wiejskie”
W dniu 26 października 2018 odbyła się w Śląskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Częstochowie konferencja dotycząca krótkich łańcuchów dostaw żywności. Pierwszym etapem działań było przygotowanie ankiet dotyczących produktów regionalnych i tradycyjnych, które zostały rozesłane do trzech różnych grup respondentów. Ankieta 1 przeznaczona było dla osób zajmujących się produkcją wyrobów tradycyjnych/ regionalnych, Ankieta 2 przeznaczona była dla osób nie zajmujących się taką produkcją oraz Ankieta 3 przeznaczona dla mieszkańców województwa śląskiego. Ankiety pozwoliły na zorientowanie się w sytuacji produktu regionalnego i jego odbioru przez mieszkańców. Właściciele gospodarstw rolnych są w dużej mierze zainteresowani produkcją i sprzedażą wyrobów tradycyjnych i regionalnych, podobnie mieszkańcy interesują się tego typu wyrobami, są chętni do ich zakupy. Co w konsekwencji pozwala na wysnucie wniosku o atrakcyjności tej formy przedsiębiorczości, która spowoduje dywersyfikację dochodu rolniczego małych gospodarstw w województwie i przyczyni się do powstania pozarolniczych miejsc pracy w otoczeniu. Producenci potrzebują wsparcia w zakresie finansowym (preferencyjne kredyty, pożyczki itp.), w zakresie marketingowym i promocyjnym. Producenci i osoby planujące taką działalność widzą tutaj szczególną rolę Ośrodków Doradztwa Rolniczego, które mogłyby organizować szkolenia w zakresie samej produkcji, marketingu, nowoczesnych form sprzedaży, organizować promocje, kontaktować producentów w celu tworzenia grup producenckich itp. Wyniki ankiet potwierdziły, że województwo śląskie ma ogromny potencjał w zakresie realizowania krótkich łańcuchów dostaw żywności, co przełoży się na rozwój województwa i przyczyni się do zwiększenie atrakcyjności terenów wiejskich i rozwój turystyki wiejskiej czy też agroturystyki bazującej na zróżnicowaniu kulturowym i krajobrazowym województw a śląskiego. Z racji tradycyjnego charakteru produktów regionalnych, zarówno mieszkańcy jak i producenci wyrazili niechęć do wprowadzania innowacji, szczególnie w recepturach czy sposobie produkcji.
Innowacyjne zatem mogą być formy sprzedaży (np. internet), forma reklamy i promocji, opakowanie, z których producenci korzystają rzadko, w związku z czym sprzedaż wyrobów ogranicza się tylko do rynku lokalnego. Na podstawie wyników ankiet przygotowano publikację pt. „Krótkie łańcuchy dostaw żywności w oparciu o produkty regionalne w województwie śląskim” (ISBN: 978-83-946796-4-4). Publikacja została wydana w nakładzie 500 egzemplarzy.